23 maja — Koncert Chóru Katapetasma w krakowskiej cerkwi

Ser­decz­nie za­pra­sza­my do kra­kow­skiej cer­kwi na Kon­cert Mu­zy­ki Cer­kiew­nej w wy­ko­na­niu Mę­skie­go Chó­ru Ka­ta­pe­ta­sma. Cer­kiew Za­śnię­cia Bo­gu­ro­dzi­cy, Kra­ków ul. Szpi­tal­na 24, godz. 19.00. Kon­cert od­bę­dzie się w ra­mach Kra­kow­skich Spo­tkań z Mu­zy­ką Cer­kiew­ną, współ­or­ga­ni­zo­wa­ną w Cen­trum Kul­tu­ry Pod­gó­rze w Krakowie.

Ze­spół, przy­jął swo­ją na­zwę od grec­kie­go ter­mi­nu okre­śla­ją­ce­go za­sło­nę od­dzie­la­ją­cą oł­ta­rzo­wą część świą­ty­ni od po­zo­sta­łych czę­ści. Li­tur­gicz­na ro­la za­sło­ny po­le­ga na udo­stęp­nia­niu naj­bar­dziej ta­jem­ni­cze­go i świę­te­go miej­sca w cen­tral­nych mo­men­tach na­bo­żeństw. Ze­spół “Ka­ta­pe­ta­sma” ana­lo­gicz­nie ist­nie­je po to, aby od­kry­wać esen­cję pięk­na za­war­te­go na prze­strze­ni ca­łej hi­sto­rii mu­zy­ki cer­kiew­nej. Szcze­gól­nie waż­ny re­per­tu­ar w dzia­łal­no­ści ze­spo­łu, to utwo­ry któ­rych kon­struk­cja mu­zycz­na po­cho­dzi z naj­star­szych tra­dy­cji śpie­wu cer­kiew­ne­go ta­kich jak bi­zan­tyj­ska, sta­ro­ru­ska czy gru­ziń­ska. Tra­dy­cje te sta­no­wią wy­znacz­nik mu­zycz­ne­go sty­lu wschod­niej li­tur­gii, na prze­strze­ni wszyst­kich epok sztu­ki za­ist­nia­łych w pra­wo­sła­wiu. Klu­czo­wym za­da­niem ze­spo­łu jest po­szu­ki­wa­nie i od­two­rze­nie pra­wo­sław­nej tra­dy­cji na­bo­żeństw w daw­nej Rzeczpospolitej.

Ze­spół wy­stę­po­wał wie­lo­krot­nie w kra­ju i za gra­ni­cą m in. w Niem­czech, Bel­gii, Ser­bii oraz Fran­cji, gdzie kil­ku­krot­nie od­był to­ur­née obej­mu­ją­ce łącz­nie po­nad 30 miast. Kon­cer­ty we Fran­cji od­by­wa­ły się w ra­mach pre­sti­żo­wych fe­sti­wa­li mu­zy­ki kla­sycz­nej m.in:. 68 Fe­sti­val Nu­its de la Ci­ta­del­le w Si­ste­ron oraz w słyn­nym ośrod­ku kon­cer­to­wym: Cha­pel­le de la Tri­ni­te w Lyonie. „Ka­ta­pe­ta­sma” jest po­nad­to mu­zycz­nym go­spo­da­rzem i współ­au­to­rem Fe­sti­wa­lu Mu­zy­ki Cer­kiew­nej Rze­czy­po­spo­li­tej „Akla­ma­cje”, któ­ry od­by­wa się do­rocz­nie w uni­kal­nej, XVI wiecz­nej cer­kwi św. Pa­ra­skie­wy w Ra­dru­żu, na­le­żą­cej ak­tu­al­nie do Mu­zeum Kre­sów w Lubaczowie.

Kie­row­ni­kiem i ini­cja­to­rem “Ka­ta­pe­ta­smy” jest ba­dacz mu­zy­ki cer­ki­we­nej dr Łu­kasz Haj­du­cze­nia: aka­de­mik, so­li­sta War­szaw­skiej Ope­ry Ka­me­ral­nej oraz Pol­skiej Ope­ry Kró­lew­skiej, lau­re­at mię­dzy­na­ro­do­wych kon­kur­sów wo­kal­nych w Mo­skwie, Bar­ce­lo­nie, No­wym Są­czu, Ło­dzi i Katowicach.